Czy można prowadzić marketing internetowy samodzielnie bez budżetu?

Każda firma, która chce pojawić się oraz zaistnieć w internecie musi być świadoma tego, że jej działania mogą być nie tylko chwalone ale także krytykowane. Wszystko to co robi, może zostać komentowane przez internautów, również w takich miejscach, do których firma nie może uzyskać dostępu i odpowiedzieć. Pojawienie się w internecie w przypadku branży konkurencyjnej oznacza, że niemal na pewno istnieć będzie potrzeba promowania się, przez wielu promowanie się oznacza po prostu płatne działania marketingowe. Istnieją jednak metody częściowego obniżenia kosztów lub nawet zredukowania ich do zera.

Wykorzystaj własną stronę internetową

Pomijając koszt stworzenia oraz administracji strony internetowej dla firmy, można wykorzystać ją jako źródło promocji własnych działań. Wystarczy regularnie prowadzić dział aktualności, prowadzić bloga oraz oferować sezonowe zniżki, promocje czy konkursy by w jakiś sposób zainteresować potencjalnych klientów. Prowadzenie bloga na temat własnej firmy kosztuje na jedynie czas, bowiem wszelkie informacje mamy przecież w głowie. Niektórzy do pisania blogów lub aktualności wykorzystują tzw. ghost writerów (osoby, które zrzekają się praw autorskich na korzyść osoby lub firmy, dla której tworzą), ta praktyka wymaga jednak kosztów. Trzeba również dodać, że prowadzenie działań promocyjnych z pozycji własnej strony podnosi wiarygodność oraz uznanie dla firmy jako eksperta. Jest to również najlepsze źródło informacji dla fanów czy mediów.

Media społecznościowe

Prowadzenie promocji w mediach społecznościowych nie wymaga wielkich nakładów pieniężnych lub nie wymaga ich wcale. Samo założenie oraz prowadzenie konta jest zupełnie darmowe. Kwestia finansowa przechodzi w tym przypadku na pracę nad materiałami – jeśli to są to zdjęcia czy materiały wideo – ktoś przecież musi je stworzyć, a najlepiej by było, gdyby był to zespół profesjonalistów. Chcąc wykorzystać zdjęcia, możemy posiłkować się płatnymi fotografiami ze stocków, jednakże najlepiej zamieszczać własne, takie, które eksponują produkt lub usługę. W mediach społecznościowych mamy stosunkowo prostą drogę dotarcia do klientów oraz kontrahentów, możemy prezentować tam wszystko, co dotyczy naszej firmy. Małe firmy zwykle nie potrzebują zewnętrznej obsługi w tej materii, jeśli wiedzą jakie materiały przyciągną więcej fanów i jak je stworzyć, promocję w social media mogą prowadzić samodzielnie, niemal zupełnie darmowo.

Warto komentować

Komentarze to absolutna konieczność dla osoby zajmującej się tworzeniem strony. Witryna zawierająca treści takie jak artykuły, filmy, infografiki czy raporty musi posiadać formularz służący przesłaniu komentarza. Jest to sposób na zbudowanie pozytywnych relacji z odbiorcami, którzy rzeczywiście mogą wypowiedzieć się na dany temat. Niemożność komentarza często budzi złe konotacje. Jako firma może zupełnie darmowo pokazać się w roli eksperta komentując treści zbliżone do tego czym się zajmuje lub w jakiś sposób uzupełniające się. Najlepiej pojawić się na blogach tematycznych, w mediach społecznościowych, na portalach tematycznych (można tam wykorzystać profil mediów społecznościowych, bądź np. Disqusa) czy nawet forach. Więcej miejsc, w których się pokażemy może budzić więcej dyskusji – zwłaszcza tam, gdzie na nasz komentarz mogą odpowiedzieć inni.

Disqus

Zostań partnerem, twórz jako gość

Promowanie się można wykorzystać również na stronach internetowych, które nie należą do nas ale są lub mogą być nam bliskie. Podobna firma, podobna branża, branża, która korzysta z naszych usług, lub my korzystamy z jej usług. Warto nawiązać kontakt i poprosić o zamieszczenie naszego eksperckiego artykuły, w którym pojawi się nazwa naszej firmy (marki). W wielu przypadków taka początkowo tylko tekstowa współpraca może w przyszłości pomóc stworzyć relacje biznesowe, dzięki którym zarobimy.


Podsumowując: darmowe metody na promocję własnej firmy wymagają przede wszystkim czasu oraz sprawnego zaprezentowania tego czym się zajmujemy. Może to wymagać pieniędzy…ale nie musi. Zdjęcia możemy stworzyć samemu, podobnie jak krótki film – na rynku znajdują się darmowe, porządne programy do prostej obróbki wideo oraz zdjęć. Infografiki również możemy stworzyć samodzielnie o ile posiadamy w firmie osobę, która ma zdolności graficzne, możemy do tego wykorzystać darmowe programy znajdujące się w internecie. Warto zwrócić uwagę na tworzenie relacji partnerskich.

Załączniki

Related Post

thumbnail
hover

Comfortis

Wysoka jakość usług to ich znak rozpoznawczy. Firma Comfortis oferuje profesjonalne wykonanie wentylacji, rekuperacji, klimatyzacji i gru...

thumbnail
hover

Polonistka YouTuberka

Sklep Polonistka YouTuberka oferuje pomoce naukowe z języka polskiego, takie jak repetytoria i karty pracy z lekturami. Dostępne materiał...

thumbnail
hover

O.Z.U.H. Zielewicz

Firma O.Z.U.H. Zielewicz, ciesząca się bogatym doświadczeniem w obszarze generowania kodów kreskowych, zajmuje pozycję lidera na rynku....